• Harten Troef

Lager

Elke klas toont je graag een inkijk op haar klaswerking. Er zijn ook activiteiten die per graad worden georganiseerd. Schoolse activiteiten vind je onder alle klassen.

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

De laatste hand aan onze eigen lightbox

Geschreven door Ineke Ceuterick op zondag 17 februari 2019.

Het was een hele kwarwei, maar wel een leuke. En nu is ie af. Onze eigen lightbox. Kijk maar mee! De kids en de juffen zijn alvast superfier!

Deze week stond ook in het teken van de dikketruiendag. Wie kon, kwam met helm en/of fiets. Onder de middag konden we fiets en helm pimpen. Zelf de helm van de juf werd gepimpt!

Onze eigen lightbox

Geschreven door Ineke Ceuterick op zondag 10 februari 2019.

Mensen spreken mensen. Zo heet ons nieuwe Wo-thema. En dat we om te spreken niet altijd moeten praten, weten we ondertussen ook. Meester Mark leerde ons enkele gebaren en je kan uiteraard ook briefjes schrijven naar elkaar. Of wat dacht je van een boodschap op een lightbox? Dat is pas cool!

Daarom probeerden we deze week dan ook onze eigen lightbox te maken. Zelf een stroomkring maken en het lampje doen branden, ons deksel ombouwen tot een lightbox-deksel, onze eigen letters maken, houdertjes fabriceren voor deze letters,... We deden het allemaal!

Verder leerden we de woordjes "duif" en "zon" en werden er nog veel gedichtjes voorgedragen. Sommigen kwamen ons plezieren met een gedichtje. Maar we mochten er zelf ook inoefenen en deze dan gaa voorlezen in de kleuterklas. Lezen was zelden zo leuk!

 

Jaja, het eerste leerjaar kent alle getallen tot 20!

Geschreven door Ineke Ceuterick op zaterdag 2 februari 2019.

15 bestaat uit 10 en 5, 16 bestaat uit 10 en 6, 17 bestaat uit 10 en 7, 18 bestaat uit 10 en 8, 19 bestaat uit 10 en 9, 20 bestaat uit 10 en 10...

Om onze nieuwe getallen te leren kennen gingen we hoopjes smarties tellen en deze ordenen volgens het getalbeeld. En als we eerst een groepje van 10 maken wordt het direct al veel overzichtelijker. Nadien vormden we onze getalbeelden met alles wat we in de klas tegenkwamen... 

In ons nieuwe wo-thema "mensen spreken mensen" leerden we dat we niet altijd met elkaar moeten praten om iemand iets duidelijk te maken. Je kan praten, tekenen, schrijven, gebaren, fluisteren, maar ook mailen, sms-en, telefoneren en zoveel meer. 
Omdat fluisteren in de klas enkel lukt met je buur, probeerden we in de klas stiekem briefjes te sturen naar elkaar. Wat was dat fijn. Maar om juffen en meesters in een andere klas te bereiken moesten we iets anders uitproberen. We stuurden sms-jes, belden met de gsm van de juf en spraken een boodschap in en stuurden een video door met whats app. Spannend.

 

Vooral als we nadien een telefoontje terug kregen. Bovendien mailden we de mama's en papa's om te vragen wat we 's avonds gingen eten. Vol ongeduld wachtten we op de antwoorden. Leuk hoor!

Donderdag kwamen de leerlingen van het 5de leerjaar langs om de poëzieweek in te leiden met een leuk gedichtje. 

Water kan ook verschijnen onder de vorm van sneeuw of ijs!

Geschreven door Leen Jacobs op zaterdag 26 januari 2019. Aangepast op zaterdag 26 januari 2019

Het eerste leerjaar dankt de weergoden. De vrieskou en de sneeuw konden op geen beter ogenblik hun intrede doen!

Dat water verdampt als het wordt opgewarmd zagen we vorige week. Maar wat gebeurt er dan als water heel koud wordt? Dan bevriest het... En toen we met de thermometer en een waterfles naar de tuin trokken voor een experiment, ontdekten we dat de waterplassen op de zandbak plots ijs waren geworden. De juffen zakten er niet door, dus alle kids konden één voor één over het ijs glijden. Want ijs is glad natuurlijk. 

En als de druppeltjes in een wolk bevriezen tot ijskristallen en tijdens het naar beneden vallen stofdeeltjes meenemen, dwarrelen er sneeuwvlokjes uit de lucht... We trokken onze warme kleren en winterlaarzen aan en gingen op ontdekkingstocht door de sneeuw. Wat ziet Pepingen er toch mooi uit en leerden we nog veel bij. Diertjes met een wintervacht zoals het schaap en een boerenpaard staan nog in de wei. De boer zijn wintervoorraad is langzaamaan aan het slinken en het water in de beek stroom nog zachtjes verder terwijl het water in de plassen bevroren is. Uiteraard mochten we ook spelen in de sneeuw en telden we van 14 tot 0 alvorens samen onze sneeuwballen in de lucht te gooien. En opwarmen? Dat deden we met een beker warme chocolademelk. 

Toen de sneeuw op woensdag nog wat was aangedikt, gingen we ons nieuwe woordje "touw" in de sneeuw schrijven. Datzelfde woordje touw vormden we ook nog eens met een touw. En hoe lang moest dat touw zijn? Juist 1 meter. Want dat moesten we nog eens herhalen. En de woordenrijtjes van touw? Die hingen aan een gigantische wasdraad in de klas. Aan de kids om er 8 verschillende uit te zoeken, te lezen bij de juf en aan hun eigen wasdraad te hangen. Ook leerden we de optellingen tot 10. Oefenen maar!

Onze meters en peters van het zesde leerjaar kwamen ons op woensdag een handje helpen. We speelden samen een bingospel met de optellingen tot 10. Wat gaat dat allemaal al vlot !

Een tweede week vol water en nog veel meer

Geschreven door Leen Jacobs op vrijdag 18 januari 2019. Aangepast op zondag 20 januari 2019

Vorige week gingen we reeds op zoek naar leidingen, afvoerbuizen en afvoerputjes, maar waar komt dat propere water in huis en op school toch vandaan? Hoe wordt water gezuiverd? Wel, we testten het zelf uit. Tijdens de rekenles leerden we bedragen betalen die bestaan uit euro's en centen en kochten we de benodigdheden voor ons eigen waterzuiveringsstation.

Aan de hand van het stappenplan bouwden we dit helemaal zelf en het leukst van allemaal: een vies modderpapje maken om erdoor te gieten... 
Ook onderzochten we de kringloop van het water. Dat water verdampt zagen we toen het water kookte in de waterkoker. Bovendien is er al heel wat meer water verdwenen uit de beker die op de verwarming staat... 
Onze muzische lessen stonden ook in het teken van het thema water. We bestudeerden een onderwaterwereld en mochten onze eigen zee op de ramen schilderen.  We herhaalden ons watergedicht nog eens en zongen het "droppie water liedje".

Ook waren er de ijskoning en ijskoningin die ons bevroren tot ijssculpturen en beelden we zelf verschillende ijssculpturen uit en op het eind... smolten we weg. 

 

Naast al de waterpret liepen we deze week ook over het blotevoetenpad en probeerden we ons hierbij zo goed mogelijk te concentreren op wat we voelden. Ook knutselden we een lampion voor de wandeltocht van de ouderraad en leerden we hoe lang één meter is. Bij de juf komt de meetstok tot aan de buik, maar bij sommigen komt ie tot aan de neus. Hoe kan dat nu weer? We herhaalden onze optellingen en aftrekken tot 6 en vlogen de raketjes met bewerkingen naar de juiste planeet.


Op de koop toe leerden we ook het woordje "vier". 

 

Spitter, spetter spat ... kleddernat in het eerste leerjaar.

Geschreven door Ineke Ceuterick op vrijdag 11 januari 2019.

Na de vakantie vlogen we er onmiddellijk in met ons nieuwe wo-thema Water.

Waaraan denken we bij het woord "water"? Dat was de vraag die we ons maandag stelden. Aan heel wat natuurlijk, maar na wat rondneuzen op de site van "droppie water" (http://www.droppiewater.nl) en na wat luisteren naar elkaar hadden we al heel wat meer ideeën. Bovendien lachten we ons te pletter met het liedje op de site... Zeker als we dit gingen uitbeelden...
Dinsdag bestudeerden we het water in huis en gingen we ook onze tanden poetsen en handen wassen. Ook hiervoor is immers water nodig. Met het tandenpoetsliedje van Jokie op de achtergrond ging onze tandenborstel 2 minuten lang op en neer en heen en weer...
Woensdag probeerden we muziek te maken met water. We borrelden, goten, druppelden en gingen spatten. Eerst wat experimenteren en nadien als begeleiding bij een gedicht.
Donderdag gingen we vervolgens op zoek hoe al dat water in huis / school komt. We gingen op zoek naar water, maar ook naar afvoerputjes en waterbuizen. We mochten zelf foto's nemen. Volgende week gaat onze zoektocht zeker verder...

We leerden deze week uiteraard niet alleen over water. Ook voor taal en rekenen gingen we flink aan de slag. Kijk maar eens mee hoe we onze bewerkingen herhaalden.

De week van de Sint

Geschreven door Leen Jacobs op vrijdag 7 december 2018.

Deze week viel er heel wat te beleven in het eerste leerjaar. We leerden boom en weg, zijn volop aan het splitsen en tellen, speelden elke dag enkele gezelschapsspelletjes, raceten over de speelplaats met de fietjes om de rijtjes van 'weg' te oefenen, ... Vandaag gebeurde natuurlijk het belangrijkste: een bezoek van de Sint en zijn Zwarte Pieten. Het was een fijne week !!

de boot en het paard van Sinterklaas

Geschreven door Leen Jacobs op zaterdag 1 december 2018.

Deze week ontdekten we in de klas dat sommige dingen op het water blijven drijven en andere dingen zinken. Met deze ervaringen experimenteerden we er op los om onze eigen boot te ontwerpen. 

Daarnaast brachten we ook een bezoek aan 'stal Vierendeels'. Mathias en zijn mama maakten ons wegwijs en leerden ons heel wat bij over het hoofd, de benen, de hoeven, de manen, het eten, de verzorging, ... van een paard. Het was heel leuk dat we ook zelf een wortel aan een paard mochten geven. 

We oefenden samen met onze meter en peters van het zesde leerjaar het dansje voor de komst van Sinterklaas. 

Sinterklaas is in het land en het eerste leerjaar bereidt zich voor

Geschreven door Ineke Ceuterick op zondag 25 november 2018. Aangepast op zondag 25 november 2018

Als afsluiter van ons thema herfst, maakten we vrijdag zelf maïs met de popcornmachine. Leuk, gewoon wat maïs erin, het dekseltje erop (heel belangrijk!) een kom eronder, een paar minuutjes wachten en ... plof, plof, plof .... daar vloog de popcorn in onze kom. 

Vorige week was het ook de 'voorleesweek'. Elke dag luisterden we naar een hoofdstuk uit het boek "Dag Sinterklaas", gebaseerd op de gelijknamige serie. Het was zelden zo stil in de klas ... :) En ook al is de week om, er zijn nog heel wat hoofdstukjes over. Dus wij blijven nog even voorlezen!

En omdat de sinterklaaskoorts zo werd aangewakkerd, schreven we vrijdag onze brief naar de Sint en deden we die al zingend op de post! 

 

12/11/2018 Fluodag

Geschreven door Ineke Ceuterick op maandag 12 november 2018.

#XIUGRAAGINFLUO
#XIUGRAAG
#FLUODAG
#WIJDOENMEE

Helm op, fluo top! Kijk maar hoeveel licht we geven!

 1 2 >