• Harten Troef

Lager

Elke klas toont je graag een inkijk op haar klaswerking. Er zijn ook activiteiten die per graad worden georganiseerd. Schoolse activiteiten vind je onder alle klassen.

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

Op stap ...

Geschreven door Leen Jacobs op zondag 7 april 2019.

De voorbije weken stonden er opnieuwe een aantal leuke zaken op de planning in het eerste leerjaar. We leerden eindelijk optellen en aftrekken MET brug, lezen ondertussen ook woorden met een dubbele staart, ontdekten dat je de letter 'c' op heel 2 manieren kan uitspreken zoals in het woordje 'circus'. 

Daarnaast brachten we ook een bezoek aan het rusthuis. We lazen aan de bewoners een verhaal uit ons leesboek voor, speelden een spelletje waarbij de de minoefeningen tot 10 nog wat oefenden en kleurden samen een mooie tekening. Het was een hele belevenis. 

Vrijdag nam agent Pascal ons mee de straat op. We leerden hoe we in groep op het voetpad moeten stappen en oefenden ook om op een veilige manier onze schooltas in de koffer van de auto te steken en in te stappen. 

Nu kunnen we genieten van een zalige vakantie om er nadien weer volop tegenaan te kunnen. Fijne vakantie !!

 

Geschreven door Leen Jacobs op zaterdag 23 maart 2019.

Er gebeurde weer heel wat de voorbije weken in het eerste leerjaar. We kregen bezoek van een echte prinses uit Viesvuilland, trokken naar de post om onze brief voor mama en papa te posten, maakten het gezellig in de klas met onze pyjama, leerden het uur lezen, gingen voor de eerste keer naar het zwembad, ...

Deze week maakten we kennis met het Landoverdetien. Falco was weer van de partij en zorgde ervoor dat we de vriendjes van tien nu heel goed kennen. Voor de eerste keer maakten we +oefeningen MET brug. Spannend !!

Op het einde van de week trokken we naar de bibliotheek in Bellingen. We werden er wegwijs gemaakt in het reilen en zeilen van een bibliotheek. Je hebt er heel veel boeken, voor groot en klein. Vrijdagnamiddag namen we de tijd om een briefje te schrijven voor onze meters en peters van het zesde leerjaar. Zij gaan volgende week een hele week naar de Opaalkust in Frankrijk. Hopelijk hebben ze veel plezier en vinden ze onze briefjes leuk. 

Harten Troef

Vakantietas krokusvakantie

Geschreven door Ineke Ceuterick op donderdag 28 februari 2019.

Hoe speel je het leuke spelletje "maak samen 10" dat in de vakantietas zit?
Bekijk het instructiefilmpje hieronder!

Het eerste leest op volle toeren

Geschreven door Ineke Ceuterick op vrijdag 22 februari 2019.

Telkens we 5 minuutjes lazen in de klas, mochten we een app van onze I-pad kleuren. Als deze helemaal gekleurd was, mochten we een app van de klassikale I-pad kleuren... en als deze vol was, verdienden we een filmpje. We hebben hem nog niet helemaal afgezien, maar genoten toch al van het spannende eerste deel. 

Ook leerden we vandaag wat nieuwe woordenschat: de garage, de bergplaats, ... Allerlei woorden die te maken hebben met het huis. En om deze extra in te oefenen mochten we onze woordkaartjes op de bijhorende plaats op school gaan kleven. En de woordkaartjes die we hier niet konden kleven ... die hebben we mee naar huis. Misschien vinden die thuis wel een plaatsje. Jullie zijn gewaarschuwd! 

De laatste hand aan onze eigen lightbox

Geschreven door Ineke Ceuterick op zondag 17 februari 2019.

Het was een hele kwarwei, maar wel een leuke. En nu is ie af. Onze eigen lightbox. Kijk maar mee! De kids en de juffen zijn alvast superfier!

Deze week stond ook in het teken van de dikketruiendag. Wie kon, kwam met helm en/of fiets. Onder de middag konden we fiets en helm pimpen. Zelf de helm van de juf werd gepimpt!

Onze eigen lightbox

Geschreven door Ineke Ceuterick op zondag 10 februari 2019.

Mensen spreken mensen. Zo heet ons nieuwe Wo-thema. En dat we om te spreken niet altijd moeten praten, weten we ondertussen ook. Meester Mark leerde ons enkele gebaren en je kan uiteraard ook briefjes schrijven naar elkaar. Of wat dacht je van een boodschap op een lightbox? Dat is pas cool!

Daarom probeerden we deze week dan ook onze eigen lightbox te maken. Zelf een stroomkring maken en het lampje doen branden, ons deksel ombouwen tot een lightbox-deksel, onze eigen letters maken, houdertjes fabriceren voor deze letters,... We deden het allemaal!

Verder leerden we de woordjes "duif" en "zon" en werden er nog veel gedichtjes voorgedragen. Sommigen kwamen ons plezieren met een gedichtje. Maar we mochten er zelf ook inoefenen en deze dan gaa voorlezen in de kleuterklas. Lezen was zelden zo leuk!

 

Jaja, het eerste leerjaar kent alle getallen tot 20!

Geschreven door Ineke Ceuterick op zaterdag 2 februari 2019.

15 bestaat uit 10 en 5, 16 bestaat uit 10 en 6, 17 bestaat uit 10 en 7, 18 bestaat uit 10 en 8, 19 bestaat uit 10 en 9, 20 bestaat uit 10 en 10...

Om onze nieuwe getallen te leren kennen gingen we hoopjes smarties tellen en deze ordenen volgens het getalbeeld. En als we eerst een groepje van 10 maken wordt het direct al veel overzichtelijker. Nadien vormden we onze getalbeelden met alles wat we in de klas tegenkwamen... 

In ons nieuwe wo-thema "mensen spreken mensen" leerden we dat we niet altijd met elkaar moeten praten om iemand iets duidelijk te maken. Je kan praten, tekenen, schrijven, gebaren, fluisteren, maar ook mailen, sms-en, telefoneren en zoveel meer. 
Omdat fluisteren in de klas enkel lukt met je buur, probeerden we in de klas stiekem briefjes te sturen naar elkaar. Wat was dat fijn. Maar om juffen en meesters in een andere klas te bereiken moesten we iets anders uitproberen. We stuurden sms-jes, belden met de gsm van de juf en spraken een boodschap in en stuurden een video door met whats app. Spannend.

 

Vooral als we nadien een telefoontje terug kregen. Bovendien mailden we de mama's en papa's om te vragen wat we 's avonds gingen eten. Vol ongeduld wachtten we op de antwoorden. Leuk hoor!

Donderdag kwamen de leerlingen van het 5de leerjaar langs om de poëzieweek in te leiden met een leuk gedichtje. 

Water kan ook verschijnen onder de vorm van sneeuw of ijs!

Geschreven door Leen Jacobs op zaterdag 26 januari 2019. Aangepast op zaterdag 26 januari 2019

Het eerste leerjaar dankt de weergoden. De vrieskou en de sneeuw konden op geen beter ogenblik hun intrede doen!

Dat water verdampt als het wordt opgewarmd zagen we vorige week. Maar wat gebeurt er dan als water heel koud wordt? Dan bevriest het... En toen we met de thermometer en een waterfles naar de tuin trokken voor een experiment, ontdekten we dat de waterplassen op de zandbak plots ijs waren geworden. De juffen zakten er niet door, dus alle kids konden één voor één over het ijs glijden. Want ijs is glad natuurlijk. 

En als de druppeltjes in een wolk bevriezen tot ijskristallen en tijdens het naar beneden vallen stofdeeltjes meenemen, dwarrelen er sneeuwvlokjes uit de lucht... We trokken onze warme kleren en winterlaarzen aan en gingen op ontdekkingstocht door de sneeuw. Wat ziet Pepingen er toch mooi uit en leerden we nog veel bij. Diertjes met een wintervacht zoals het schaap en een boerenpaard staan nog in de wei. De boer zijn wintervoorraad is langzaamaan aan het slinken en het water in de beek stroom nog zachtjes verder terwijl het water in de plassen bevroren is. Uiteraard mochten we ook spelen in de sneeuw en telden we van 14 tot 0 alvorens samen onze sneeuwballen in de lucht te gooien. En opwarmen? Dat deden we met een beker warme chocolademelk. 

Toen de sneeuw op woensdag nog wat was aangedikt, gingen we ons nieuwe woordje "touw" in de sneeuw schrijven. Datzelfde woordje touw vormden we ook nog eens met een touw. En hoe lang moest dat touw zijn? Juist 1 meter. Want dat moesten we nog eens herhalen. En de woordenrijtjes van touw? Die hingen aan een gigantische wasdraad in de klas. Aan de kids om er 8 verschillende uit te zoeken, te lezen bij de juf en aan hun eigen wasdraad te hangen. Ook leerden we de optellingen tot 10. Oefenen maar!

Onze meters en peters van het zesde leerjaar kwamen ons op woensdag een handje helpen. We speelden samen een bingospel met de optellingen tot 10. Wat gaat dat allemaal al vlot !

Een tweede week vol water en nog veel meer

Geschreven door Leen Jacobs op vrijdag 18 januari 2019. Aangepast op zondag 20 januari 2019

Vorige week gingen we reeds op zoek naar leidingen, afvoerbuizen en afvoerputjes, maar waar komt dat propere water in huis en op school toch vandaan? Hoe wordt water gezuiverd? Wel, we testten het zelf uit. Tijdens de rekenles leerden we bedragen betalen die bestaan uit euro's en centen en kochten we de benodigdheden voor ons eigen waterzuiveringsstation.

Aan de hand van het stappenplan bouwden we dit helemaal zelf en het leukst van allemaal: een vies modderpapje maken om erdoor te gieten... 
Ook onderzochten we de kringloop van het water. Dat water verdampt zagen we toen het water kookte in de waterkoker. Bovendien is er al heel wat meer water verdwenen uit de beker die op de verwarming staat... 
Onze muzische lessen stonden ook in het teken van het thema water. We bestudeerden een onderwaterwereld en mochten onze eigen zee op de ramen schilderen.  We herhaalden ons watergedicht nog eens en zongen het "droppie water liedje".

Ook waren er de ijskoning en ijskoningin die ons bevroren tot ijssculpturen en beelden we zelf verschillende ijssculpturen uit en op het eind... smolten we weg. 

 

Naast al de waterpret liepen we deze week ook over het blotevoetenpad en probeerden we ons hierbij zo goed mogelijk te concentreren op wat we voelden. Ook knutselden we een lampion voor de wandeltocht van de ouderraad en leerden we hoe lang één meter is. Bij de juf komt de meetstok tot aan de buik, maar bij sommigen komt ie tot aan de neus. Hoe kan dat nu weer? We herhaalden onze optellingen en aftrekken tot 6 en vlogen de raketjes met bewerkingen naar de juiste planeet.


Op de koop toe leerden we ook het woordje "vier". 

 

Spitter, spetter spat ... kleddernat in het eerste leerjaar.

Geschreven door Ineke Ceuterick op vrijdag 11 januari 2019.

Na de vakantie vlogen we er onmiddellijk in met ons nieuwe wo-thema Water.

Waaraan denken we bij het woord "water"? Dat was de vraag die we ons maandag stelden. Aan heel wat natuurlijk, maar na wat rondneuzen op de site van "droppie water" (http://www.droppiewater.nl) en na wat luisteren naar elkaar hadden we al heel wat meer ideeën. Bovendien lachten we ons te pletter met het liedje op de site... Zeker als we dit gingen uitbeelden...
Dinsdag bestudeerden we het water in huis en gingen we ook onze tanden poetsen en handen wassen. Ook hiervoor is immers water nodig. Met het tandenpoetsliedje van Jokie op de achtergrond ging onze tandenborstel 2 minuten lang op en neer en heen en weer...
Woensdag probeerden we muziek te maken met water. We borrelden, goten, druppelden en gingen spatten. Eerst wat experimenteren en nadien als begeleiding bij een gedicht.
Donderdag gingen we vervolgens op zoek hoe al dat water in huis / school komt. We gingen op zoek naar water, maar ook naar afvoerputjes en waterbuizen. We mochten zelf foto's nemen. Volgende week gaat onze zoektocht zeker verder...

We leerden deze week uiteraard niet alleen over water. Ook voor taal en rekenen gingen we flink aan de slag. Kijk maar eens mee hoe we onze bewerkingen herhaalden.

 1 2 3 >