• Harten Troef

Lager

Elke klas toont je graag een inkijk op haar klaswerking. Er zijn ook activiteiten die per graad worden georganiseerd. Schoolse activiteiten vind je onder alle klassen.

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

De laatste hand aan onze eigen lightbox

Geschreven door Ineke Ceuterick op zondag 17 februari 2019.

Het was een hele kwarwei, maar wel een leuke. En nu is ie af. Onze eigen lightbox. Kijk maar mee! De kids en de juffen zijn alvast superfier!

Deze week stond ook in het teken van de dikketruiendag. Wie kon, kwam met helm en/of fiets. Onder de middag konden we fiets en helm pimpen. Zelf de helm van de juf werd gepimpt!

Dikketruiendag 2019

Geschreven door Els Leunens op zaterdag 16 februari 2019.

Op dinsdag 12 februari deed onze school mee aan de 15de editie van de Dikketruiendag!
Het thema dit jaar was 'De Klimaatflandriens'.
Onze school heeft aandacht voor het leefmilieu van nu en morgen. Door een warme trui aan te trekken
en de verwarming lager te zetten, verminderen we zelf onze uitstoot van CO2 en leveren we
inspanningen om de klimaatopwarming op lange termijn aan te pakken.
Maar er is natuurlijk meer nodig. Het thema van dit jaar was ‘de klimaatflandriens’, die de auto laten staan en door weer en wind naar de school of het werk fietsen. Ze ruilen de auto voor de fiets. Zo daalt de uitstoot van CO2 en fijn stof nog meer, is er nog minder lawaai, en gaat de luchtkwaliteit in en rond onze school er fors op vooruit.
Onze klimaatflandriens werden aan de schoolpoort , onze finish, hartelijk onthaald, ze kregen reflecterende strips voor aan de spaken en een banaan voor wat extra energie. Ze werden vereeuwigd via onze fotobooth. Hun foto's kan je hieronder bewonderen (sorry, wel wat donker). 
We startten de ochtend met een fietsfitness.
's Middags konden de kinderen hun fiets en /of hun helm pimpen. 
Meer info over de campagne vindt u op http://www.dikketruiendag.be.

Mölkky

Geschreven door Els Leunens op zaterdag 16 februari 2019.

Van de Sint kregen de beide 5des het spel Möllky, waarbij je met een houten staaf andere genummerde staven moet omwerpen.
De vijfdeklassers kregen bij het contractwerk de opdracht om in 4 groepen spelregels uit te vinden en deze op een verstaanbaarde, gestructureerde manier te noteren. Een ander groepje moest de regels lezen, begrijpen en aan de rest van de klas uitleggen.
Spelen maar!

Onze eigen lightbox

Geschreven door Ineke Ceuterick op zondag 10 februari 2019.

Mensen spreken mensen. Zo heet ons nieuwe Wo-thema. En dat we om te spreken niet altijd moeten praten, weten we ondertussen ook. Meester Mark leerde ons enkele gebaren en je kan uiteraard ook briefjes schrijven naar elkaar. Of wat dacht je van een boodschap op een lightbox? Dat is pas cool!

Daarom probeerden we deze week dan ook onze eigen lightbox te maken. Zelf een stroomkring maken en het lampje doen branden, ons deksel ombouwen tot een lightbox-deksel, onze eigen letters maken, houdertjes fabriceren voor deze letters,... We deden het allemaal!

Verder leerden we de woordjes "duif" en "zon" en werden er nog veel gedichtjes voorgedragen. Sommigen kwamen ons plezieren met een gedichtje. Maar we mochten er zelf ook inoefenen en deze dan gaa voorlezen in de kleuterklas. Lezen was zelden zo leuk!

 

Techniek: Uit welk materiaal zijn voorwerpen gemaakt?

Geschreven door Hilde De Neve op woensdag 6 februari 2019. Aangepast op vrijdag 8 februari 2019

In de voelzakken zitten voorwerpen uit het huis en kinderen moeten verwoorden uit welk materiaal deze gemaakt zijn: plastiek, glas, hout, textiel,papier,... De leerlingen begeleiden elkaar van  de ene voelzak naar de andere voelzak. Dat lukt aardig !

Bewegingsexpressie; de metselaar, de timmerman en de elektricien

Geschreven door Lotte Erzeel op maandag 4 februari 2019.

Bewegingsexpressie; de vloerder, de loodgieter en de schilder

Geschreven door Lotte Erzeel op maandag 4 februari 2019.

Techniek:Bouwen

Geschreven door Hilde De Neve op maandag 4 februari 2019. Aangepast op maandag 4 februari 2019

Na het beluisteren van het liedje "Een huis bouwen " gaan we op zoek naar alle mensen die helpen bij het bouwen van een huis.We ontdekken in de leesteksten welk gereedschap deze vakmensen nodig hebben. En enkele van deze gereedschappen kunnen wij zelf uittesten.: vb. knijptang , striptang, waterpas, vijsmachine, sleutels om waterleiding vast te zetten, schroevendraaier,verfrol, truweel(tje)..Ja, er wordt zelfs een mini muurtje gemetst!

Jaja, het eerste leerjaar kent alle getallen tot 20!

Geschreven door Ineke Ceuterick op zaterdag 2 februari 2019.

15 bestaat uit 10 en 5, 16 bestaat uit 10 en 6, 17 bestaat uit 10 en 7, 18 bestaat uit 10 en 8, 19 bestaat uit 10 en 9, 20 bestaat uit 10 en 10...

Om onze nieuwe getallen te leren kennen gingen we hoopjes smarties tellen en deze ordenen volgens het getalbeeld. En als we eerst een groepje van 10 maken wordt het direct al veel overzichtelijker. Nadien vormden we onze getalbeelden met alles wat we in de klas tegenkwamen... 

In ons nieuwe wo-thema "mensen spreken mensen" leerden we dat we niet altijd met elkaar moeten praten om iemand iets duidelijk te maken. Je kan praten, tekenen, schrijven, gebaren, fluisteren, maar ook mailen, sms-en, telefoneren en zoveel meer. 
Omdat fluisteren in de klas enkel lukt met je buur, probeerden we in de klas stiekem briefjes te sturen naar elkaar. Wat was dat fijn. Maar om juffen en meesters in een andere klas te bereiken moesten we iets anders uitproberen. We stuurden sms-jes, belden met de gsm van de juf en spraken een boodschap in en stuurden een video door met whats app. Spannend.

 

Vooral als we nadien een telefoontje terug kregen. Bovendien mailden we de mama's en papa's om te vragen wat we 's avonds gingen eten. Vol ongeduld wachtten we op de antwoorden. Leuk hoor!

Donderdag kwamen de leerlingen van het 5de leerjaar langs om de poëzieweek in te leiden met een leuk gedichtje. 

Proefjes met licht

Geschreven door Els Leunens op zaterdag 2 februari 2019.

Heidi, mama van Jolien (4de lj) en Robbe (oud-leerling) is prof aan de VUB. 
Aan (toekomstige) ingenieurs geeft ze fotonica en optica, oftewel alles wat met licht te maken heeft.
Ze bekijkt samen met haar collega’s hoe licht kan helpen om voedsel veiliger te maken, om medische diagnoses sneller en goedkoper te maken, enz.
In januari nodigden we Heidi uit in onze klas. Eerst kregen we een boeiende uitleg over eigenschappen van licht.
Daarna gingen we zelf aan de slag. Aan de hand van verschillende proefjes ontdekten we dat je met licht een boodschap kan doorgeven, welke kleuren je kan maken door andere kleuren te mengen, dat licht kan breken, vervormen, weerkaatsen,... We maakten ook een lichtschilderij, werkten met een infraroodcamera, ... Het was een heel fijne en leerrijke voormiddag. Dank je wel !!

De gruffalo, keuzeactiviteit.

Geschreven door Lotte Erzeel op vrijdag 1 februari 2019. Aangepast op zaterdag 2 februari 2019

Blotevoetenpad

Geschreven door Els Leunens op vrijdag 1 februari 2019. Aangepast op vrijdag 1 februari 2019

'Stap je mee?', ons jaarthema krijgt elke maand een ander accent.
Tijdens de maand januari staan de blote voeten in de kijker.
De leerkrachten van het eerste leerjaar maakten een blotevoetenpad en dat probeerden we graag uit. 

Op blote voeten

Op blote voeten ben je kwetsbaar maar ga je naar de essentie, dat is wijsheid. Op blote voeten lopen is wijs!

Gedichtendag

Geschreven door Els Leunens op vrijdag 1 februari 2019. Aangepast op vrijdag 1 februari 2019

Poëzie verrast en verwondert, een gedicht raakt het hart en geeft kleur aan de dag. Donderdag 31 januari was het Gedichtendag, de start van de Poëzieweek: De kinderen van 5B verrasten de leerkrachten en de kinderen van de derde kleuterklas t.e.m. het zesde leerjaar met een gedicht. Volgende week zijn de kinderen van 5A aan de beurt. Spannend!

We kregen de opdracht een gedicht te zoeken voor een zelfgekozen klas. 
Tijdens het poëzieparcours lazen we alle meegebrachte gedichten. We genoten zichtbaar!
We mochten onze mening geven over elk gedicht door duimpjes te plakken en we konden advies geven over de doelgroep.
De 'gesmaakte' gedichten werden ingeoefend en gebracht in de klassen. 

De hele Poëzieweek doen we mee aan de wedstrijden van het gatengedicht van Geert De Kockere.

Er zijn paleizen
waarin alleen
(...) vogels wonen.
De deuren staan er altijd open
(de vogels gaan toch niet vliegen).
 
Je bent vrij
om binnen en buiten.
Maar je aarzelt.
De deur staat te wijd.
En de vogels kunnen
zo verpletterend zijn.

 

LABO Afval beheren op school

Geschreven door Els Leunens op vrijdag 1 februari 2019. Aangepast op vrijdag 1 februari 2019

Fostplus biedt aan scholen een gratis programma rond afvalbeheer aan.
In de 3de kleuterklas, het eerste en tweede leerjaar kwam Noor van Fostplus langs voor de sessie 'Wat is er aan de hand in Viesvuilland?', waar onze kinderen spelenderwijs kennis maakten met afvalpreventie, sorteren en recycleren,
en dat vanuit hun eigen leefwereld.

Het derde tot en met met 6de leerjaar kreeg een sessie LABO, oftewel Leren Afval Beheren op School.
Het is een interactieve vorming die onze kinderen bewust leert omgaan met afval en de nadruk legt op
preventie, hergebruik, sortering en recyclage van afval.
We maakten kennis met alle facetten van het sorteerproces.
We kregen praktische tips die we meteen kunnen toepassen, op school en thuis.

Naar 't Vondel

Geschreven door Mark Blaton op maandag 28 januari 2019.

We namen de lijnbus aan de halte van de Boekhoutstraat.
Aangezien we wat te vroeg waren brachten we eerst nog een bezoekje aan de basiliek van Halle.
Daarna genoten we van een spannende toneelvoorstelling  " In vogelvlucht " .
Het was af en toe hevig schrikken, maar we genoten er toch van.

Nadien berekenden we in de klas hoeveel km we met de bus hadden geredenen en aan welke uursnelheid.
We bekeken ook het stratenplan van Halle en stippelden de route uit van aan de bushalte tot aan  ' t Vondel.

Vogeltelweekend

Geschreven door Mark Blaton op maandag 28 januari 2019. Aangepast op maandag 28 januari 2019

De week voordien leerden we heel wat over vogels, vogels voederen en soorten vogels.
Geert ( van Natuurpunt ) kwam ons in de klas een extra woordje uitleg geven.

De gruffalo, keuzeactiviteit.

Geschreven door Lotte Erzeel op maandag 28 januari 2019. Aangepast op zaterdag 2 februari 2019

De tekeningen van de Gruffalo's werden bekeken en besproken. Kinderen konden kiezen : beeld of muziek .
Muziek: met muziekinstrumenten zochten ze een passend geluid voor hun Gruffalo.Samen speelden ze in het dierenorkest.
Beeld : kinderen maakten hun Gruffalo uit klei en zochten een passende naam bij hun dier.

Blotevoetenpad

Geschreven door Lotte Erzeel op maandag 28 januari 2019.

Het jaarthema is 'stap je meer. Elke maand wordt er een bepaalde 'soort schoenen'in de kijker gezet.
In januari gaan we samen op stap, en dan nog wel op blote voeten, op zoek naar wijsheid.

Villa Pila

Geschreven door Laurence Buys op zondag 27 januari 2019.

Op vrijdag 25 januari 2019 brachten we een bezoek aan Villa Pila in Tienen.

We werden 's morgens opgehaald aan de school met de bus. Deze rit hadden we verdiend door met de hele school batterijen in te zamelen!

In Villa Pila werden we opgewacht door Sofie die ons heel wat ging vertellen over de werking van Bebat! Na een korte pauze gingen we naar de filmzaal waar we eerst wat uitleg kregen over energie,soorten batterijen... We mochten ook heel wat proefjes doen. Zo konden we zien dat je met enkele simpele dingen zelf een batterij kan maken.

Daarna brachten we een bezoek aan het sorteercentrum. Daar konden we heel goed de verschillende stappen volgen die de batterijen afleggen:  van het moment dat ze in een verzamelton toekomen tot het moment dat ze in de juiste bak gesorteerd zijn.

We gingen vervolgens naar een grote kijkwand waar we verschillende soorten batterijen konden zien en hun bijhorende toestellen. Het waren er heel wat!

Na de middagpauze gingen we terug naar de filmzaal waar we een quiz deden. 

Om half 3 namen we de trein terug richting Halle. We kwamen weer heel wat nieuws te weten!

Workshop Afvalbeheer

Geschreven door Laurence Buys op zondag 27 januari 2019.

Op donderdag 10 januari kwam Noor van GoodPlanet op school langs om met de twee vierdes te werken rond afvalbeheer en duurzame consumptie.

Tijdens de workshop kwamen de verschillende manieren om met afval om te gaan aan bod. Via groepsgesprekken, educatieve spelletjes en een film, kwamen we heel wat te weten!

 1 2 3 >  >>